úttalan utakon

2023. február 01. - gyalogösvény

Túra hossza: 10 km

Túra időtartama: kb. 3 óra

Túra jellege: könnyű túra, javarészt sóderes, zúzottköves úton, nagy emelkedő nincs. Érdemes magas szárú túracipőt húzni az egyenetlen, sziklás talaj miatt.

Útvonal: Budakeszi Szanatórium utca buszmegálló - Petneházy-rét - Cserkésztábor - Fekete-hegyek - Budakeszi Erdő- és vadgazdaság buszmegálló

Jelzés: kék kerékpár jelzés - sárga kerékpár jelzés

Az elmúlt hetek, napok bővölködtek csapadékban. Ezáltal a legtöbb turistaút, most dagonyává változott, magam is tapasztaltam. A természetjáró ember persze számol ezzel, kamáslit húz, túrabotot vesz a kezébe, hisz négy lábbal már kevésbé könnyen csúszik el :) , este otthon meg ki lehet pucolni a bakancsot stb.. Ám, ha nem muszáj, akkor szívesen kihagyom én is - na nem a természetjárást - a dagonyázást és igyekszem kevésbé saras útvonalat választani. Most is így tettem, és megnéztem a cartographia papír térképen, hogy mely erdei utakat jelzi "javított földút"-ként. Ezek általában sóderrel, zúzott kővel felszórt utak. Így néztem ki a most leírt útvonalat, mely tulajdonképpen kerékpáros útvonal is egyben, de úgy gondolom nem okoz gondot, ha bringás barátainkkal megosztjuk ezt az amúgy is széles utat, gyalogos - kerékpáros egyaránt elfér rajta.

Kiindulópontunk Budakeszi Szanatórium utca buszmegálló. Itt a 22-es jelzésű buszok állnak meg, Budapest bérlet eddig a megállóig még érvényes, itt van a közig határ. Én leszállva a buszról átmentem az út túloldalára és mivel amúgy is aktuális (pár napja volt a Magyar Kultúra Napja), megtekintettem a "Magyar Nemzeti Himnusz" emlékművet. Utunkat a Szanatórium utcán kezdjük meg, egyenlőre különösebb jelzés nélkül, az majd kb 300 méter gyaloglás után tűnik fel, egy transzformátor oldalára felfestve.

Tehát elindultunk a Szanatórium utcában, amely kb 280 méter után élesen jobbra törik, majd enyhén balra lesz benne egy törés, itt van az első jelzésünk, mi egyenesen követjük az aszfalt utat, amely mikor élesen balra kanyarodik, akkor mi már nem követjük, hanem egy parkolón át megyünk tovább. A kanyarban elhelyeztek egy információs táblát: " Kerékpárral a Pilisben ". Itt szépen lekövethetjük mai túránkat, mely részben a Csergezán túra, részben a Hidegvölgyi körtúra útvonala.

Tehát mi a kék kerékpár jelzést követjük (és alatta a PB 10 felfestést; parkolj és bringázz). A parkolót elhagyva még jó darabig sóderes, száraz az út. Jobbra feltűnik egy tábla, rajta érdekes információ, miszerint: A Kiskegyed újság 500. megjelenésének alkalmából a lap olvasói, vendégei, a kiadó munkatársai 2001 november 10-én 500 db fát ültettek el innen nem messze, kör alakban.

Továbbhaladva sár szempontjából kritikusabb részhez érünk, de jól kitaposott elkerülő ösvényen kerülhetjük ki e szakaszt. A parkolótól számított kb. másfél km után elérkezünk a Petneházy réthez. Jobb kéz felé feltűnik a Hárs-hegy is. Mi a bal kézre levő útra térünk, mely sorompóval van lezárva, de természetesen csak az autóforgalom elől.

Most aszfalt úton haladunk, de kellemes természeti környezetben. És szinte síri csend van.

Az aszfalt út egyszer csak hirtelen balra kanyarodik és bemegy a cserkész táborba. Mi viszont egy salakos úton megyünk tovább egyenesen, a kerékpáros jelzés szépen követhető. Igaz, ez a salakos út csak a vadászlesig tart. Hamarosan egy kisebb erdő részbe kanyarog be a kerékpáros út, majd beletorkollik egy szélesebb földútba. Itt balra térünk, majd egy újabb betorkolásnál jobbra. Kisebb kaptató következik, lábunk alatt ismét sziklás, köves. Ahogy haladunk egyre magasabbra, hátranézve szép panorámában gyönyörködhetünk.

Utunk most már többnyire sziklás, köves lesz, erre érdemes számítani. Kétszer élesen megtörik utunk egyszer balra, egyszer jobbra, majd bal kéz felől csatlakozik hozzánk a kék + és zöld +. Mi megyünk egyenesen tovább. Kb. 750 métert fog együtt haladni a három jelzés, míg beletorkollunk egy útba amin a piros ▲ halad. Ezen mi balra kanyarodunk, tehát itt elhagyjuk a kék kerékpár jelzést, és 300 méter erejéig követjük a piros ▲ és zöld + jelzést. 300 méter múlva tehát a piros ▲ és zöld + jobbra elkanyarodik, mi pedig balra tartunk. Itt kezdődik a sárga kerékpár jelzés, amit viszont csak néhány száz méter múlva találunk, mert az itteni jelzéseket nem tartják karban olyan jól, egyébként innen már végig ezt a jelzést követjük.

500 méter múlva betorkollunk egy útba, melyen jobbra kell kanyarodnunk, egy emelkedő kezdődik. Egy idő után több bevágást, nyiladékot látunk bal kéz felé az erdőben. Aztán egyszer csak elérünk egy szellősebb, ligetes részhez, innen szép kilátás nyílik: feltűnik a Széchenyi - hegy, a Budaörs felett lévő Csíki - hegyek is szépen kirajzolódnak. Érdemes itt megállni, megpihenni.

Innen 2 km gyaloglás után elérjük a Telkit Budakeszivel összekötő műutat. Közeledve egyre hangosabban halljuk az autók zaját. Kiérve a műútra bal kéz felé kell mennünk, ott találjuk a Budakeszi Erdő- és vadgazdaság buszmegállót. A műút mentén kb. 150 métert kell gyalogolnunk, vigyázzunk az autók miatt! A buszok budapesti irányba, egészen Moszkva térig, ha úgy tetszik Széll Kálmán térig visznek. Nézem a bakancsomat, ezt az utat megúsztam nagyobb sár és dagonya nélkül, nem kell este cipőt pucolnom :) Örülök, hogy együtt kirándulhattunk.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.