úttalan utakon

2023. január 18. - gyalogösvény

Túra hossza: 4,5 / 7 km

Túra időtartama: kb. 80-120 perc

Túra jellege: könnyű túra, gyerekekkel is bejárható, nagy emelkedő nincs

Útvonal: Biatorbágy vasútállomás - Katalin-hegy - Fő-kút forrás - Gyöngyvirágos - Mézesvölgy - Hosszú-hajtás-hegy - Hideg-völgy - Hidegvölgyi erdészház buszmegálló

Jelzés: Z▲

Inkább kirándulásnak, kisebb sétának mondanám ezt az útvonalat. Utunk a biatorbágyi vasútállomásról indul, itt már fel van festve a zöld háromszög Z▲ túristajelzés, csak követnünk kell, egyébként északkeleti irányban vezet minket az állomástól, az M1 es autópálya irányába. A forgalmas 1-es számú főúton közlekedési lámpa és zebra segíti az áthaladásunkat. A túloldalon temető található és bal kézre egy kápolna is, ez a Sarlós Boldogasszony kápolna.

Tovább haladva átmegyünk az M1-es autópálya hídja alatt és jobb kéz felé felkapaszkodunk a kék korláttal ellátott lépcsősoron, mely a zajvédő fal mögé visz minket. Egy üdülő övezetben találjuk magunkat. Jelzésünk a Gréta utcán vezet, majd pedig az Anikó utcába fordulunk be balra. Ezen végigmenve már elérkezünk a Pilisi Parkerdő határáig: bevetjük magunkat az erdőbe. Egy kilométeren keresztül széles, sóderezett úton haladunk, nagy eső után is viszonylag száraz, de mindenképp sármentes a talpunk alatt.

Az 1 km erdei út a vége felé balra kanyarodik és kitárul előttünk a tér, itt kezdődik utunk talán legszebb része. Hatalmas, tágas mezők. Tisztább időben jól láthatjuk a Vértes, Gerecse és a Pilis vonulatait.

A zöld háromszög jelzés aztán bevisz minket egy kisebb tölgyesbe, enyhén kapaszkodunk felfelé a domb oldalon, majd ismét gyönyörű kilátás tárul fel szemünk előtt. Jobbra-balra sziklák fekszenek a fűben, ezeken megpihenhetünk, akár a hozott elemózsiát is elfogyaszthatjuk. De aki ezzel még tud várni, akkor érdemes még tovább menni az alig 800 méterre található, fenyvessel borított "hegytetőig", ahol padok, asztalok várják a fáradt vándort.

A turistajelzés idáig szépen vezetett minket, innentől kicsit hiányos lesz, de igyekszem képpel illusztrálva is segíteni az eligazodást. Az alábbi galériát megnyitva, a képek alatt található szöveggel navigálok most.

Tehát az emlékoszlopnál egy szélesebb úthoz érkeztünk, itt balra megyünk le a völgy felé, de néhány tíz méter múlva jobbra föl egy meredek földúton, amit egy igen kopott jelzés próbál is mutatni...

Lassan meglátjuk ismét a dombtetőt a fenyvessel, jó irányban vagyunk. A panoráma ismét pompás.

Nos, elértük a dombtetőt, ideje vizet forralni a finom, tartalmas "smack" féle (soktésztás) leveshez. Nekem bevált ez az eledel a hegyekben, színesíti a napot, ajánlom mindenkinek.

A fenyveshez közeledve találtam ezt az érdekes fát, mindkét oldalán kilinccsel, zárral, kulccsal :)

A padok mellett elhaladva megyünk be a bokros részbe, itt egyenlőre hiányos a jelzés, vastagabb törzsű fa hiányában. Hamarosan azért ráakadunk a zöld háromszögre, balra tőlünk fenyves és meredek hegyoldal. Valamint egy felhagyott bánya, azt hiszem út is vezet oda. A padoktól számított 500 méter múlva, jobbra tér le a zöld háromszög Z▲ , mi továbbra is ezt követjük. Kb 50 méter és keresztezünk egy aszfalt utat, majd hamarosan egy hosszúkás mezőre érünk, széltében földúttal, mely a villanyvezetékkel párhuzamos. Itt jobb kéz felé kanyarodunk, tehát a távvezeték jobb kéz felé lesz tőlünk. A második vagy harmadik villanyoszlopnál balra kell mennünk, legyünk éberek, figyeljünk, mert itt sincs jól jelezve, de ha már balra benézünk, ott látjuk a jelet és egy kis hidat, melyen áthaladva hamarosan kiérünk a Pátyot Budakeszivel összekötő műútra. Most néhány útbaigazító kép még az előzőekben elmondottakhoz:

Tehát Páty-Mézesvölgy autóbusz megállóban vagyunk, innen Budakeszin át a Moszkva térre, vagy ha úgy tetszik Széll Kálmán térre utazhatunk. Ezért írtam az elején a 4,3 km-t is, ha valakinek ennyi elég volt, itt megszakíthatja a sétát. Ha viszont tovább megyünk, akkor a buszmegállóval szemközti Virágvölgy utcában követhetjük továbbra is a zöld háromszög turistajelzést. A lakóövezeten áthaladva hamarosan erdészeti kerítés állja utunkat, de semmi probléma, van áthidaló megoldás. A létra. Fontos infó lehet viszont: úgy láttam, hogy a Pilisi Erdészet tiltó táblát helyezett ki a kutyákra vonatkozólag, tehát erre az erdőrészre kutyát behozni tilos. Gondolom a létra eleve megnehezítené ezt.

A kerítéssel behatárolt erdőben 2 kilométert haladunk, ismét létrához érünk. Ezután aszfalt út kezdődik, mi balra megyünk egészen a Budajenőt Budakeszivel összekötő műútig. Itt találjuk a "Budakeszi Hidegvölgy pihenőház" buszmegállót. Az erdészházban régen büfé üzemelt, most nem tudom mi van vele. Egyébként itt nagyobb parkolót is építettek, kitűnő kiindulóhelyként szolgálva további környékbeli túráknak. Az erdészház mellett állították fel azt az antenna oszlopot, mely fenyőfának álcázva tökéletesen belesimul a környezetbe. Sétánk itt véget ért, viszlát zöld háromszög!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.